اسناد مسجد محدثین در انتساب به حضرت مهدی عج

  مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل

در عصر آماج تظاهر و تفاخر و فریبکاری و مدعیان دروغین، که بعضی از حقایق در باورها نمی آید، بجا است که مستندات یک حقیقت ناشناخته آشکار و متقن باشد. مسجد مقدس محدثین با قدمت سیصد ساله قارچی نیست که با ادعایی سست و بی اساس به اغراض افرادی تازه در آمده باشد.

امروزه بدعت و نو آوری و ساختگی دینی و تحریفات و دکان باز کردن ها، امر تازه ای نیست و  این مکان مقدس هم در گذشته نیز دستمایه مدعیان دروغین شده بود که با هوشیاری مردم ادامه نیافت، برای همین از سال 1384 معرفی مسجد و تبلیغات از آن آغاز گردید و الآن این مکان شریف، به همت انسانهای مخلص؛ دوران شناخت و شکوفایی خود را با معرفی گوهر تابناک فرهنگ ناب مهدویت در این برهه از زمان خاص و با وجود تهاجم فرهنگی دشمن به مقدسات دینی و مهدویت، آغاز کرده است.

بهتر است که بدانیم سند و اعتبار مسجد چیست؟


در پاسخ می توان چنین گفت:

1- وجود کتیبه ای بر روی محراب که سخن ملا نصیرا مبنی بر دستور آن حضرت می باشد، سندی آشکار بر این اعتبار است. هر چند آن جمله معروف دلالت بر تشرف آن عالم فرزانه درخواب یا بیداری نمی کند ولیکن مشهور بین اذهان از گذشته تا کنون چنین است که این امر در بیداری صورت گرفته است.


2- آن مرحوم در بنای این مسجد، دستور ولایی امام عصر(عج) را  به صورت کتیبه ای, که سالیانی دراز بر روی محراب مسجد نقش بسته است، چنین  بیان می کند:

 

( لَقَد اَمَرَ الشَّمسُ الخَفی خاتِمُ المَعصُومینَ بِبِناءِ هَذا وَ سَمّاهُ بِمَسجِدِ المُحَدِّثینَ)

کتیبه محراب مسجد مقدس محدثین

 


یعنی: به تأکید آن خورشید پنهان، آخرین معصوم، به ساختن این مکان امر فرمود و آن را مسجد محدثین نامید.شعبان المعظم1136هـ».

 

3- این جمله در کتیبه که از آن عالم بزرگ  و صاحب کرامات عدیده، در کتابهای مختلف نقل شده است، بعید به نظر نمی رسد، چرا که همه اهل تراجم و علماء به صراحت از آن مرد خدا به بزرگی یاد می کنند. در کتاب تراجم الرجال حسینی چنین آمده است:

در بعضی از نوشتجات و نسخ خطّی چنین عباراتی بوده است:« خورشید پنهان خاتم المعصومین به بناء این ساختمان امر نموده و او را مسجد محدثین نامید»، این را به چشمانم در کتیبه یکی از مساجد بارفروش مازندران دیدم که بانی مسجد به امر امام زمان «عج» مردی محدّث که در تقوا، ورع  و زهد و مکاشفات، معروف و نزد همه زنان و مردان حتی کودکان و همچنین نزد همه علماء و مجتهدین از محبوبیت خوبی برخوردار بود و به ابی نصیرا(ملاّ نصیرا) فرزند معصوم مازندرانی معروف می باشد.

4- مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی«ره» در طبقات اعلام الشیعه ی قرن دوازدهم از ایشان و تالیفات وی به خوبی و عظمت یاد کرده است و نیز از کتیبه مذکور و انتساب آن به امام عصر (عج) ذکر نمود.

5- انتساب یک مکان به امام زمان (علیه السّلام) بدون اثبات و دلیل، گناه بزرگ و بدعتی آشکار است. اگر بنای مسجد و انتسابش به امام (ع) بدعت  بود، قطعاً علمای شیعه، بالاخص خود مرحوم ملا نصیرا و سعید العلما و شیخ کبیر و ملاّ محمد  اشرفی و دیگران که در زهد و تقوای بسیار زیاد و احتیاط کم نظیر بودند، با این بدعت مخالفت می کردند، همان گونه که در زمان خود با افکار باطل و بدعتها و فرقه های خرافی تا پای جان خود به مبارزه برخاستند چگونه با این انتساب مخالفت ننمودند و کسی را منع نکردند با آن که کلمات آنان الگو برای مردم این شهر بود. علاوه بر آن مانند شیخ کبیر مردم را به این مکان به خاطر انتسابش ترغیب می کردند، حتی  خود وصیت کرد که در جوار این مکان کنار قبر مرحوم ملا نصیرا دفن شود.

6- دلیل فلسفی است که شیخ الرئیس گوید: «اَدَلّ ُدَلیلٍ عَلی اِمکانِ الشَّئِ وُقُوعُه. یعنی: بر ترین و گویا ترین دلیل بر امکان هر چیزی تحقّق آن چیز می باشد» بنابر این،  عظمت و معنویت و مقام این مسجد مقدس بر اهل معنی پوشیده نیست و عنایات امام زمان (عج) و کرامات به حاجتمندان و بیماران در این مکان ما را از هرگونه استدلال و استنباط بی نیاز می کند. کراماتی از این مکان مشاهده و ثبت شده که در یک مجلد به چاپ رسیده است.

7- انتساب فقط به دستور نیست بلکه هر توجه و هر حضوری می تواند انتساب باشد. مانند هر مسجدی منسوب به خدا است و می گوییم مسجد خانه خدا است یعنی مکانی که مورد توجه خدا است و در قرآن ترغیب به ساخت مسجد نموده است. مسجد بودن خود به خود، خانه خدا و مقدس می گردد اما این مسجد که حدود سیصد سال نام امام عصر«عج» و دعا و نماز امام زمان خواندن برای ظهورش بسیار انجام می شود، نمی تواند منسوب به امام زمان باشد؟! بلکه این خود دلیل دیگر  برای انتساب این مسجد به امام عصر «عج» می باشد.

8- رایج و مشهور در اذهان مردم این منطقه و محله، از گذشته تا کنون و نقل سینه به سینه، و سیره علماء در انتساب این مکان به امام عصر «عج»، دلیل عرفی بر ویژگی این  مکان شریف است.

9- حضور امام ع در مکانی می تواند انتساب بیاورد مانند مکان هایی که پیامبر و امام ع حضور یافتند و مردم همانجا را به احترام و نشانه آنان مسجد بنا کردند و آن را منسوب به امام می دانند. در این مکان هم تعدادی از خوبان متوسل شدند و حضور امام را مشاهده کردند که در کتاب کرامات نقل شده است.

10- از همه ادله قبل هم بگذریم لا اقل این مکان به جهت مسجد بودن و قبور علمای ربانی و شهدای گمنام و برپایی دعای توسل و فرج و حضور هزاران دلباخته اهلبیت و نذورات مهمترین دلیل بر تقدس و ویژگی آن است.

11- بعضی دوستان روحانی سند مکتوب را با شیوه فقهی مورد انتقاد قرار می دهند در حالی که اگر بخواهیم آن گونه مته بر خشخاش بگذاریم باید بسیاری از تاریخ دینی خود را از کتابهایمان حذف کنیم زیرا ثبت تاریخ بیشتر در اذهان مردم و نقل سینه به سینه می باشد.


12- باید دانست که عملی یا نمازی در اینجا از سوی کسی تشریع نشده است که مورد تشکیک و تقبیح قرار گیرد بلکه یک انتساب از سوی عالم عارف متقی است که سبب ترغیب بیشتر مردم به خانه خدا گردید و همان نماز و دعا و اعمال متقن در شریعت را انجام می دهند. و وثاقت وی برای این انتساب کافی است.

13- نذورات مردم که به نیت هایشان بر می گردد نیز از سوی کسی جز شرع اسلام تشریع نگردید و برای هر انجام هر عمل خیری می توان نذر کرد و بهترین نذر ساخت و  توسعه و کمک به مخارج مسجد و رفع حاجات مومنین است و مکان های عام المنافع است.  

14- از بعضی باید پرسید چه اصراری دارند که مکان های مقدس و مساجد خاصی را که مردم توجه بیشتری به آن دارند و پایگاه فرهنگ شیعه ناب مهدویت گردید مانند جمکران و محدثین را زیر سؤال ببرند؟! و چه منافعی به دست می آورند؟! جز آن که ایجاد تردید و تشکیک نسبت به مقدسات دینی امروز آب در آسیاب دشمنان اسلام و شیعه است.

15- ادله جدیدی یافتیم حتما ارائه خواهیم داد.


والسلام علی من اتبع الهُدی – عسکر نصیرایی

  منبع:www.mohaddesin.ir

/ 0 نظر / 48 بازدید