آیا صحت دارد که مسجد محدثین بابل به دستور امام زمان(عج) ساخته شده؟

پیوند همیشگی پرسش
    آیا صحت دارد که مسجد محدثین بابل به دستور امام زمان(عج) ساخته شده و جمکران ثانی لقب گرفته است؟
  ویرایش      

پیوند همیشگی پاسخ
ابتدا مقدمه ای درباره شکل گیری این مسجد از زبان متولیان آنجا ذکر می شود؛آنگاه دیدگاههای مخالفان نقل می گردد.
1. بر اساس آنچه متولیان مسجد می گویند: مسجد محدثین در سال 1136 هجری قمری در محدوده مرکزی شهر بابل به دستور مستقیم حضرت ولی عصر (عج) بنا شده است!در نیمه اول قرن 12 هجری حدود 290 سال پیش این مسجد به امر خاص حضرت مهدی (عج) به عالم جلیل القدر دوره صفویه، مرحوم محمد نصیر بارفروشی معروف به «ملا نصیرا» بنا شده است. بر اساس تحقیقات حاصله و شواهد موجود، وی از نوادر روزگار و دارای فضایل و کرامات بسیاری بوده است که در بیداری خدمت امام زمان(عج) تشرف یافته و آن حضرت به ایشان امر فرمود تا در این مکان مسجدی بنا کند و نام آن را «محدِّثین»(راویان حدیث )بگذارد.( پایگاه اطلاع رسانی مسجد مقدس محدثینhttp://www.mohaddesin.ir/)
در پایگاه اطلاع رسانی مسجد محدثین ،اطلاعاتی ارائه شده که بسیاری از آنها تاکنون در جایی ارائه نشده است، زندگینامه آیت الله شیخ کبیر و زندگینامه علامه ملا نصیرا و نیز کراماتی که درباره مسجد مقدس محدثین نقل و ثبت شده، از جمله اطلاعاتی است که برای اولین بار می توان در اینترنت به آنها دست یافت.
بر اساس بعضی از نوشته ها :طبق اسناد مکتوب واقوال وافواه مردم محل بانی این مسجد «ملا نصیرا بار فروش» است که قبر او در جوار این مسجد اکنون باقی وموجود ومحل زیارت عوام وخواص مردم است.آنچه بر تشرف ملانصیرا به محضر مبارک امام زمان (ع) دلالت می کند اسناد وخصوصا کتیبه ای است که بر بالای محراب مسجد به زبان عربی نوشته شده است:«لقد امر الشمس الخفی خاتم المعصومین ببناء هذا وسماه بمسجد المحدثین »یعنی محققا امر فرمود خورشید پنهان ،آخرین معصوم(حضرت مهدی عج الله )به بنا وساختمان اینجا وآن را مسجد محدثین (روایت کنندگان حدیث )نامید...یکی از وجوه تمایز این مسجد علاوه بر انتساب آن به حضرت ولی عصر (ع)این است که تنها مسجدی است طبق تحقیقات ما امام زمان (ع)برای آن نام در نظر گرفته اند که همین نام یعنی محدثین خود سرشار از معارف ومعاریف است .گویی حضرت از پس پرده غیب،مردم را به وجود «محدثین»در جامعه اسلامی تذکر می دهند.».
( سید مرتضی میر سراجی ،هفته نامه شهروند ،موضوع مسجد مقدس محدثین )
دلیل بر انتساب این مسجد به ولی عصر(عج الله)،علاوه بر وجود چنین کتیبه ای،این عبارت می باشد :« انی بنیته بامر صاحب الزمان (علیه السلام)واقیم الجمعه فیه بنیه الوجوب بفتواه علیه السلام»یعنی این مسجد را به دستور حضرت مهدی (ع)بنا کردم ودر ان نماز جمعه را به نیت واجب به فتوا ودستور ایشان برپا می کنم.این عبارت به ظاهر از بانی مسجد یعنی ملا نصیرا می باشد که محقق فوق از آقا بزرگ تهرانی نقل می کند.
محقق در آخر یادآورمی شود که« به هر روی با توجه به مخطوطات(نسخ خطی)،مطبوعات،کتیبه عربی فوق محراب،سیره علمای بزرگ وتوجه آنها به این مسجد چون شیخ کبیر مازندرانی استاد اجازه آیت الله مرعشی وخود ایشان واقوالی که در افواه مردم از قدیم بوده؛انتساب این مسجد مقدس وناشناخته از دیر باز به حضرت ولی عصر(ع)استفاده می شود.( پایگاه اطلاع رسانی مسجد مقدس محدثینhttp://www.mohaddesin.ir/)
)

2.مخالفین وادله آنها

1. رفتار مسئولین اجرایی کشوردربرخورد با این قضیه ، نشانه این است که آنان با احتیاط با این مسجد برخورد می کنند ونمی توانند بر رسمی بودن آن اذعان کنند. امام جماعت مسجد محدثین در مصاحبه اش گفته که «ما در طرح جامع که برای گسترش هرچه بیشتر دورتادور مسجد داشته ایم از استاندار دعوت داشتیم واز ایشان کمک نیز خواستیم.کار مارا تحسین کردند اما کمک مادی نکردند.!!
رئیس جمهور(دکتر احمدی نژاد)که به شهر آمدند قرار بود به اینجا هم بیایند.اما گویا برنامه ایشان تغییر کرد ونیامد.ما با رئیس دفتر ایشان تماس گرفتیم ودرخواست کردیم که بیایند.با این حال نیامدند !!!ولی درخواست های ما را مورد بررسی قرار دادند... امام جماعت مسجد محدثین همچنین به نامه رئیس دفتر رئیس جمهوری در خصوص این مسجد نیز اشاره کرده است. در این نامه که خطاب به استاندار نوشته شده که این مسجد را در نظر داشته باشید و به خواسته های آن ها اهمیت دهید و کوتاهی نکنید. استاندار نیز نامه را به فرماندار داده است،اما فرماندار آن نامه را بایگانی کرد ه و چند بار هم که مراجعه کرده گفته اند نامه را گم کرده ایم»!!!!
کمک مالی ومادی نکردن ادارات وسازمانهای دولتی ومخصوصا استاندار و تغییر برنامه سفر رئیس جمهور در بازدید وزیارت آنجا وسرنوشت نامه و...همه جای تأمل دارد.
2. عسگر نصیرایی (امام جماعت مسجد محدثین )نامه هایی هم به روحانیان عالی رتبه وسازمان میراث فرهنگی نوشته تا شأن این بنا وروایات مسجد محدثین را بپذیرند، اما هنوز مسئولین نظری نداده اند!

3.سخنان ضد ونقیض در...در باره این مسجد واینکه چرا تنها در این پنج سال به این مسجد توجه شده است واین مسجد در این پنج سال مقدس شده است . تأمل دراینجا آن است که:چرا این مسجد که 300 سال قدمت دارد ،آن هم تنها مسجدی که به دستور مستقیم امام زمان بنا شده است ،این همه مهجور ومتروک ودور از اذهان مردم بوده است؟! حداقل می توانست در زمان بعد از انقلاب که سه دهه از عمر با برکت خود را سپری می کند مورد توجه باشد وچرا در منابع تاریخی در این 300سال به این مسجد وفضایل وکرامات آن توجه نشده است !
4. برخی تلاش کرده اند تا مسجد محدثین در کنار مسجد جمکران قرار گیرد.!!وجمکران ثانی لقب گیرد از کجا معلوم جمکران های بعدی در دیگر شهرها ایجاد نشود !
5. درعبارت کتیبه بنیته بامر صاحب الزمان (علیه السلام)واقیم الجمعه فیه بنیه الوجوب بفتواه علیه السلام (یعنی این مسجد را به دستور حضرت مهدی (ع)بنا کردم ودر ان نماز جمعه را به نیت واجب به فتوا ودستور ایشان برپا میکنم.) بافرض صحت مطلب نمازجمعه را درآن مسجد به دستور وفتوای حضرت مهدی به نیت وجوب می خوانده است واین مطلب قابل تاملی است چرا که برپایی نماز جمعه در روزگار غیبت حضرت صاحب الزمان (ع)در بین علما ومراجع اختلاف وجود دارد که اقامه نماز جمعه واجب عینی است یا واجب تخییری ویا مستحب .
6. دفاتر حضرات آیات مراجع در این خصوص نظری نداده اند؛ گر چه برخی از دفاترگفته اند:در شهر بابل مسجد محدثینی است که لقب مسجد جمکران ثانی می دهندواین کذب ودروغ است.

نتیجه آنکه: با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری- که نمادها و مناسک مذهبی باید از عوام‌زدگی بیرون بیایند و نخبگان ومحققان در این زمینه‌ها مسئولیت دارند- این گونه پدیده ها را باید با یک هوشیاری کامل مورد بررسی قرار داد و نباید گذاشت با احساسات مردم بازی شود.
پس باید یک مقدار احساسات را کنار گذاشت و عمیق‌تر وارد قضیه شد.گرچه ممکن است در وهله اول هدف جذب مردم وپربار کردن جلسات معنوی قلمداد می شود،ولی در آینده بیم آن می رود که این مسائل شاخ وبرگ پیدا کنند و به خرافات منجر شود ،و...
خلاصه آنکه اگرمسجد محدثین یکی از مساجد واماکن مقدس از جمله هزاران مساجد مقدس دیگر قلمداد شود که درآن فعالیت وتبلیغات مهدویت بیشتر از مساجد دیگر انجام می شود ، کسی نمی تواند منکر آن شود؛چرا که همه مکا ن ها وزمان ها به آن بزرگواران(ائمه معصومین علیهم السلام) تعلق دارند ودعا وتوسل به آنها درهر جایی مجاز است.اما آنچه این مسئله را حساس تر می کند انتساب آن به حضرت ولی عصر (ع) می باشد.
چندسال پیش حضرت آیت الله مکارم درمورد اینکه بعضی در حین خروج از مسجد جمکران دست به سینه شده وخم می شدند ،فرمود: از این کارها پرهیز کنید چند سال بعد ،یکی می آید وادعا می کند یا فکر می کند اینجا امام زاده ای مدفون است.
بالاخره آنکه ما هم فعلا این قضاوت را به عهده پرسشگر محترم می گذاریم ومنتظر موضع گیری رسمی مراجع معظم تقلید ،در این باره می شویم.

برگرفته از پرسمان
پیوند همیشگی پاسخ
سلام و بی مقدمه:
1.جمکران جمکران است و محدثین محدثین.دلیلی به استفاده از کلمه جمکران ثانی نیست
2. طوری میگویید که چرا در این 300 سال تازه 5 سال شده مقدس و مهجور بوده. باید عرض کنم که جمکران هم تا چند سال پیش تر فقط یک اتاقک بود و اگر حمایت های سهم امام نمود اصلا به این وضع نمیشد.
3.خرافات هیچوقت نمی تواند قدمت 300 ساله داشته باشد. لازم به ذکر است که عدم اطلاع مبنی بر عدم موجودیت نیست.در حال حاضر اکثر مسئولین کشور این مسجد را شناخته و بدان ارادت دارند
4. سخنرانانی همچون آیت الله نظری منفرد.فاضل.بحرالعلوم میردامادی.حجج اسلام ماندگاری.نقویان.آقاتهرانی.عالی.مهندسی.دانشمند.شجونی.دری نجف آبادی(دادستان سابق).پورموسوی(وزیرکشور سابق).نصوری و مداحانی همچون حدادیان.سازگار.سلحشور.میرداماد.مختاری.بختیاری.سماواتی و ده ها شخصیت دیگر که در کشور صاحب حرف و صاحب نظرند در این مسجد نماز خوانده و سخنرانی و مداحی کرده اند.پس اگر خرافات بوده این بزرگواران هیچوقت خود را خراب نکرده و تشریف نمیآوردند.
5.جهت اطلاع بیشتر می توانید یه سایت های معتبر همچون تبیان و مرکز جهانی تخصصی مهدویت مراجعه کنید.
6. خودمان که به اصطلاح شیعه هستیم اسلام را تخریب می کنیم.حواسمان بیشتر جمع باشد.

منبع:www.porseshkadeh.com

/ 0 نظر / 56 بازدید